Covid-19 a stosowanie probiotyków

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.        Zadaj pytanie ekspertowi  separator  

Covid-19 a stosowanie probiotyków

Okazuje się, że osoby z zaburzoną mikrobiotą jelitową są bardziej narażone na ciężki przebieg COVID-19. Co to w praktyce oznacza? Rola probiotyków w walce z SARS-CoV-2 jest większa, niż początkowo sądzono.

Probiotyki a Covid

COVID-19 a bakterie jelitowe

Mikrobiota to zespół mikroorganizmów, które bytują w naszych jelitach. Ma on oczywiście wpływ na funkcjonowanie całego naszego organizmu: apetyt, podatność na depresję oraz (co w tym kontekście jest najważniejsze) reakcje immunologiczne. Badania wykazały, że duża liczba osób z ciężkim przebiegiem COVID-19 miała zaburzony mikrobiom. Wpływało to na funkcjonowanie całego układu immunologicznego - niestety negatywnie. Badania wykazały także, że zaburzenie mikrobiomu jelitowego może mieć związek z wystąpieniem burzy cytokinowej u pacjentów z COVID-19. W uproszczeniu - jest to nadmierna reakcja układu immunologicznego, która następuje, kiedy organizm zaczyna produkować dużo substancji interleukina 6, aby zneutralizować wirusa. Efekt? Stan zapalny. Burza cytokinowa to jedna z najczęstszych przyczyn śmierci z powodu COVID-19.

Probiotyki a Covid

Jak dbać o mikrobiom jelitowy?

Na mikrobiom jelitowy pozytywnie działa stosowanie probiotyków, czyli “dobrych” bakterii. Najważniejsze wśród nich to bakterie Lactobacillus i Bifidobacterium. Zmniejszenie liczby tych bakterii oznacza w praktyce łatwiejszy dostęp koronawirusa do receptorów zlokalizowanych na komórkach układu pokarmowego. Największe stężenie bakterii zawierają oczywiście probiotyki w kapsułkach, ale profilaktycznie można wesprzeć mikrobiotę także poprzez odpowiednią dietę. Badania wykazują, że na stan mikrobiomu bardzo dobrze wpływa dieta śródziemnomorska. Powinniśmy uwzględniać w naszym jadłospisie ryby, owoce morza, dużo warzyw i owoców. Te produkty poprawiają stan mikrobioty. To samo dotyczy kiszonek oraz fermentowanych produktów mlecznych. Wspierają one naturalną odporność.

Niestety cukry, przetworzone produkty, sztuczne dodatki do żywności oraz stres wpływają na zaburzenia mikrobioty negatywnie. Dbając o nią powinniśmy ograniczyć także środki przeciwbólowe i inhibitory pompy protonowej.

Więcej na temat covid-19 dowiesz się tutaj


W naszym Serwisie używamy plików cookies. Korzystając dalej z Serwisu, wyrażasz zgodę na stosowanie plików cookies zgodnie z Polityką prywatności. Wyrażenie zgody jest dobrowolne, w każdej chwili można ją cofnąć poprzez zmianę ustawień dotyczących plików „cookies” w używanej przeglądarce internetowej. Kliknij „Akceptuję”, aby ta informacja nie wyświetlała się więcej.